Hatalmas utazási káosz jöhet Európában: 1400 járatát szünteti meg a népszerű légitársaság

2025. május 23. 13:00

Egyre több aggasztó hír érkezik az európai légi közlekedés állapotáról.

2025. május 23. 13:00
null

Ahogy közeledik a nyári szezon, egyre több aggasztó hír érkezik az európai légi közlekedés állapotáról. A kontinens repülőterei és turisztikai szervezetei vészharangot kongatnak: a munkaerőhiány, különösen a pilóták körében, jelentős fennakadásokat okozhat a légiközlekedésben. A Lufthansa-csoporthoz tartozó SWISS légitársaság például nemrég bejelentette, 

hogy 1400 nyári járatát törli.

A szakértők szerint ez nem csupán menetrendi finomhangolás, hanem egy komoly működési átszervezés jele, amely Európa-szerte érezhető lesz a repülőtereken, a foglalási rendszerekben és az utazási tervekben – tájékoztatott a vg.hu

A járattörlések fő oka a súlyos pilótahiány, amelyet több tényező is súlyosbít. A SWISS-nél jelenleg is folyik az új Airbus A350-900-as gépek pilótáinak átképzése, ami ideiglenesen kivonja a tapasztalt személyzetet a napi üzemelésből. Emellett az új kollektív szerződés több munkaidőt szabályozó rendelkezése is hozzájárult ahhoz, hogy mintegy 70 fővel nőtt a szükséges pilóták száma. Bár a konkrétan érintett útvonalakat még nem tették közzé, a járattörlések minden hálózati szintet érintenek: 

rövid távon például Zürich és Berlin, Párizs vagy Milánó között csökken a járatsűrűség, míg hosszú távon olyan célpontok, mint New York vagy Tokió, szezonális visszaesésekkel számolhatnak.

Az iparági előrejelzések szerint a 2025-ös nyár komoly kihívások elé állítja a globális légiforgalmat. A főbb európai repülőtereken – Frankfurt, Heathrow, Schiphol – továbbra is jelentős a munkaerőhiány, ami hosszabb sorokat, késéseket és járattörléseket eredményezhet. A helyzetet súlyosbítja az európai légtér telítettsége és a légiirányítók hiánya, ami gyakori átirányításokhoz vezethet. Az Eurocontrol szerint akár 30–40 százalékkal is nőhet a késések száma a nyári csúcsidőszakban, ráadásul Franciaországban, Németországban és Olaszországban is sztrájkok várhatók.

A szakértők több javaslatot is megfogalmaztak az utasok számára a nyári utazások gördülékenyebbé tétele érdekében. Érdemes legalább három órával korábban érkezni a repülőtérre, lehetőség szerint kézipoggyásszal utazni, valamint utasbiztosítást kötni. A csúcsidőpontok (például péntek délután és vasárnap este) kerülése és a közvetlen járatok választása szintén hozzájárulhat az utazási kockázatok csökkentéséhez ebben a várhatóan zavaros nyári szezonban.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Gene Medi / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
cheriff-2
2025. május 23. 20:22
Egyébként a légiközlekedés bizonyos szempontból tényleg a legszennyezőbb iparág. Mégpedig a személyszállítás területén az egy főre jutó kibocsátást tekintve. A végkövetkeztetéssel viszonylag jól lehet riogatni a repülést nem, vagy alig használókat mert van olyan szövegkörnyezet amikor a számok elborzasztanak. És igen, ezt lehet igazságtalannak tartani. Hogy meri valaki jobban szennyezni a légkört, mint én!!! És akkor lehet gazdagozni, holott a repülést választóknak 88%-a turista osztályon utazik. Aki végignézi kik is utaznak a világon repülővel, az tudja, hogy többségük messze van attól, hogy gazdagnak nevezhessük. Az igaz, hogy a repülőutak 60%-át a bolygó lakosságának 10%-a teszi meg, de ez azért van, mert ekkora a különbség a fejlett világ és azon milliárdok között, akik napi pár dollárból tengetik az életüket. Folyt.:
cheriff-2
2025. május 23. 20:21
Rendben, legyen a dolog igazságtalan, de a helyzet a Földet illetően a következő: a légiközlekedés a szén-dioxid kibocsátás 2-3%-áért felel. Ehhez még a sötétzöldek hozzáteszik, hogy a magasságban kibocsátott anyagok másképp és tovább szennyezik a légkört, ezzel 4-6%-ra növelve az összhatást. Egyrészt a magassági szennyezésre számítások léteznek, amik vagy igazak, vagy nem. De vegyük őket ténynek, és legyen mondjuk 6% a káros kibocsátás. Ez olyan alacsony a többi kétszámjegyű tényezőhöz képest, hogy ha holnap az összes repülőgép földön maradna, a bolygó meg sem érezné. Sokkal súlyosabb tényezők játszanak, meléyek közül van amivel nem is merünk szembenézni. Szóval a légiközlekedés démonizálása tudatos manipuláció erőteljes zöldpolitikai céllal
cheriff-2
2025. május 23. 19:48
"...és a közvetlen járatok választása..." Azért az utazónak ölég csekély lehetősége van Európán kívülre közvetlen járattal menni Budapestről. Nagyon szűk látókörrel kell rendelkezni, hogy azt véljük, csak Európán belüli fapados légiközlekedés van. Számos hely van egyébként a Földön, ahová ha akarsz sem tudsz vonattal eljutni. De mivel teljes a tájékozatlanság, elmondom, hogy miért megy az ember repülővel Frankfurtba. Azért, mert az a Lufthansa egyik (a másik München) HUBja, központi repülőtere. Európa számos kisebb repteréről ún. ráhordó járatokkal (keskenytörzsű gépekkel) elviszi azokat az utasokat a központba (FRA), ahol át tudnak szállni a szélestörzsű interkontinentális járatokra. Így logikus, mert csak Frankfurt maga nem tudna biztosítani több tucat gépre való utast.
cheriff-2
2025. május 23. 19:47
Folyt.: Így aki mondjuk az USA-ba kíván menni Budapestről, az vesz egy Budapest-USA jegyet valamelyik nagy légitársaságnál, akik elviszik Ferihegyről a HUBba, majd onnan az amerikai célállomásra. Fapadossal nem tudsz menni, mert a Wizz frankfurti terve már régen dugába dőlt, nincs oda járatuk, a Ryanair viszont olyan reptérre visz, ami jó 120 kilométerre van Frankfurttól. Tehát ilyen esetben irreális. Vagyis ha Frankfurton keresztül kell Washingtonba repülnöm, akkor a legolcsóbb és észszerűbb megoldás, ha Pestről repülővel megyek, mert így az egész út egy foglalás, és ha bármi gebasz van, az a légitársaság felelőssége. Míg ha vasúttal megyek, egyrészt egy nappal tovább tart, nem oda visz ahova kell és ha véletlen valami történik, lekésem a gépem, az a légitársaságot nem érdekli. Tehát azért megyek repülővel, mert nem vagyok hülye.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!